
 1 

The Hong Kong Lawyer Controversy and Self-

Censorship in Hong Kong  
 

   By Thomas E. Kellogg  

 
 Longtime Hong Kong barrister and human rights activist Paul Harris 
is used to the give-and-take of public life. He has written countless articles 
criticizing not just the local government in Hong Kong, but also the actions 
of senior officials in Beijing, London, and Washington. One of the founders 
of the Hong Kong Human Rights Monitor and a regular litigator on behalf of 
Hong Kong citizens who have had their rights infringed by the SAR 
government, Harris is no stranger to controversy. He has regularly spoken 
out on issues considered by some too sensitive to touch.  
 
 Sadly, then, perhaps Harris was not surprised when he received an 
email from Brendan Clift, editor of the magazine Hong Kong Lawyer, just 
days before his article on Tibet was scheduled to go to press. In the email, 
Clift asked Harris to ring him, which Harris promptly did. Over the phone, 
an embarrassed Clift explained that, after an extraordinary editorial board 
meeting called specifically to discuss his article, the magazine had decided 
not to publish. Harris’ piece, which had already made it to page proofs after 
minimal editing by Clift, was dead.1  
 
 What happened? Given the refusal of anyone on the board to offer a 
full explanation, a full accounting is impossible, but it seems clear that 
Harris fell victim to self-censorship. Although the editorial board of Hong 
Kong Lawyer has refused to explain its reasons for killing the piece, the 
circumstantial evidence is too strong to avoid the conclusion that political 
factors played a significant – if not exclusive – role in the board’s decision.  
 
 It started with a short opinion piece written by Harris for the South 
China Morning Post, published April 1.2 In that piece, written in response to 
the rioting that took place in Tibet starting from mid-March, Harris argued 
that real autonomy of the sort enjoyed by Hong Kong might be the answer 
for Tibet.3 Under a Hong Kong-style autonomy agreement, Harris suggested, 
Tibet might well be “transformed,” its political dynamics a far cry from the 
very tense situation of today.  
 



 2 

 Harris’ piece caught the eye of Clift, the editor of Hong Kong Lawyer, 
a monthly magazine which serves as the official journal of the Hong Kong 
Law Society. Soon after the article appeared, Clift got in touch with Harris, 
asking him if he would like to contribute an expanded piece to Hong Kong 
Lawyer, focusing on the legal aspects of the Tibet situation. Clift asked for 
4500 words, and indicated that he hoped it could be the cover story for the 
May issue. Harris agreed to do the piece, and, shortly thereafter, set about 
putting the article together.  
 
 Harris’ draft, which he turned over to Clift on April 21, sailed through 
the editing process. Clift gave every indication of being satisfied with what 
Harris had produced. In an email to Harris, Clift wrote, “as expected, this is 
very good.” Clift asked for only minor changes, all of them linguistic rather 
than substantive. The article quickly went to page proofs, which were sent to 
Harris to review.  
 
 There was one small but telling sign that the article might run into 
trouble. On April 8, Clift phoned Harris to say that Lester Huang, the 
President of the Law Society, had asked for an advance copy of the article in 
order to review it before publication. Concerned about possible censorship, 
Harris declined, offering instead to send a short abstract describing the 
article’s overall content. Clift pledged to get back to him, and soon came 
back with good news: the President had changed his mind, and no longer felt 
that he needed to see it.   
 
 The finished article is notable for its cool approach to a hot topic. 
Academic in tone, and loaded with somewhat obscure references to 
traditional theories of state sovereignty, early international law theorist Hugo 
Grotius, and even the 17th century European royal Catherine of Braganza, 
Harris’ piece, titled “Is Tibet entitled to self-determination?,” makes a 
similar argument to the original Morning Post op-ed. After a careful and 
qualified run-through of the relevant international law on self-determination, 
Harris concludes that autonomy might be the best answer. According to 
Harris:  
 

In many situations, autonomy within a larger nation state offers 
the best of both worlds, combining the benefits of being part of 
a large state in terms of defense, foreign relations and economic 
opportunity, with preservation of local laws, customs and 



 3 

culture from outside interference. Hong Kong is a good 
example.4 

 
 A few elbows are thrown: Harris unflatteringly compares Chinese 
claims that Tibet was saved from backwardness to Kipling’s “White Man’s 
burden.” References to “gross oppression” in Tibet and to the “second class 
citizen status” of Tibetans under Chinese rule would also rankle many 
Chinese readers. Perhaps the most difficult verbiage to swallow from the 
Chinese point of view would be Harris’ suggestion that, if meaningful 
autonomy is not put on offer soon, then Tibetans may end up asking for 
more political authority, not less.  
 
 Overall, however, its academic tone, its refusal to fully embrace one 
side or the other, and its detailed and thoughtful analysis of the relevant 
international law make the piece a meaningful contribution to public 
discussion in Hong Kong on the Tibet issue.  
 
 And yet, even despite its moderate tone, the article was spiked by 
Hong Kong Lawyer’s editorial board. The decision not to publish was 
reached at a hastily-arranged meeting of the board just days before the 
magazine’s May 2 publication date. Although the membership of the 
editorial board, including Cecilia Wong, the board’s chair, has refused to 
comment on its decision, it is believed that a desire not to offend Beijing 
guided the board’s decision. As someone all too familiar with local politics, 
Harris related the spiking of his article to “this very Hong Kong feeling of 
we don’t want to rock the boat,” and concerns that “this might just get us in 
trouble.”5  
 
 The internal debate over Harris’ piece was playing out against a 
charged political backdrop. Riots in Tibet and in ethnic Tibetan areas of 
Sichuan province – the very incidents that led Harris to write the article in 
the first place – may have made the board even more wary of publishing a 
piece on autonomy for Tibet.6 As the board was meeting to discuss the draft 
article, the Hong Kong government had already barred from entry into Hong 
Kong a handful of pro-Tibet activists, perhaps creating the inference that the 
government preferred more cautious parties in Hong Kong to stay away 
from the Tibet issue altogether.7 Finally, the Olympic torch was scheduled to 
pass through Hong Kong on May 2, the very day that Hong Kong Lawyer 
was to go to press, and tensions were already emerging between would-be 



 4 

demonstrators and the government officials responsible for organizing the 
torch relay.8  
 
 It is hard to guess at any more specific concerns that may have 
influenced the board. As the house organ of the Law Society, Hong Kong 
Lawyer is not dependent on advertising revenue to stay afloat, and so is not 
vulnerable to the swaying of local advertisers that has apparently cost the 
outspoken Apple Daily dearly.9 Nor is it likely, given Harris’ long record of 
speaking his mind on human rights issues, that Beijing would impute his 
views to the Hong Kong Law Society or the staff or board of the magazine.  
 
 As a general matter, the Law Society has been much more cautious on 
human rights issues than the Hong Kong Bar, which has repeatedly spoken 
out against government proposals and actions insufficiently protective of 
basic liberties in Hong Kong. The reason for this difference is, in the view of 
one longtime Hong Kong academic, very easy to explain: “solicitors have to 
do business in China, and barristers don’t.”10   
 
 Instead, it seems that the board was trying to be more Catholic than 
the Pope, killing an article that, if published, would have drawn little notice 
or comment from Beijing. In an interview with the Wall Street Journal, 
Harris hypothesized that “they did it because they did not want to offend the 
Beijing government.”11 But it is difficult to imagine the central government 
responding directly to the piece.  
 
 While the board may have been extremely over-zealous in its actions, 
its approach was not without cost. The decision to kill the piece for political 
reasons does not reflect favorably on the magazine, and the Law Society is 
itself also scuffed, if only slightly, by association. Harris himself called the 
incident “a terrible example to the legal profession,” and concluded that the 
magazine’s handling of the matter “made them look extremely shabby.”12  
 

 Self-censorship in Hong Kong: a perennial problem?  

 
 In the run-up to 1997, both censorship and self-censorship were key 
concerns. Senior mainland officials did little to quell fears on this front, 
repeatedly making statements that could be described as inflammatory at 
best.13 The government’s views were encapsulated in what came to be 
referred to as the “three no’s” for the Hong Kong media: no advocacy of 



 5 

independence for Taiwan or Tibet, no attacking the central government 
leadership, and no engaging in subversive activities.14  
 
 Of these out-of-bounds areas, Taiwan has taken pride of place. 
Chinese officials have reserved most of their strongest rhetorical slaps at the 
Hong Kong media for warnings on the Taiwan issue. Before the handover, 
Lu Ping, then a senior official in charge of Hong Kong affairs, told 
journalists that certain reportage on Taiwan would not be covered by legal 
protections for free expression:   
 

I don’t want to create any illusions for you. After 1997, it will 
not be possible for you to advocate two Chinas, or one China 
and one Taiwan, or Hong Kong independence, or Taiwan 
independence… The press will not be allowed to do so. It is a 
different issue from press freedom.15 

 
 This has led, perhaps not surprisingly, to a higher level of scrutiny 
within media organizations to their own reporting on Taiwan:   
 

Taiwan is a topic where Hong Kong news organizations, with 
rare exceptions, take special care. Reporters sent there are 
cautious when they write any story that might draw a negative 
reaction from Beijing, which means second-guessing 
themselves. If reprimanded for a judgment error, they will be 
told, ‘You should have known.’16 

 
 Although coverage of Taiwan is the area in which self-censorship is 
practiced most heavily, it is very much a generalized phenomenon within the 
media. As Mak Yin-ting, the former head of the Hong Kong Journalists 
Association, has noted, the process is very much a subtle one:  
 

You always have to ask, ‘what’s more important? The one 
country or the two systems?’ Journalism is not a black and 
white matter. It is a cultural matter, and it is hard to measure 
things like expression or intention. We all know the handover 
has taken place. We all know we are now ‘one country.’ So we 
all auto-adjust. You see your boss adjusting, your colleagues 
adjusting, and there will inevitably be an effect when you put 
your own pen to paper.17  

 



 6 

 Reflecting the almost intrinsic nature of self-censorship in the Hong 
Kong media, one leading expert on press freedom in Hong Kong has noted 
that self-censorship is both “subtle” and “comes with the job.”18  
 
 Perhaps the low point of self-censorship occurred in 2004. That nadir, 
which featured unprecedented hardline rhetoric from the central government 
in Beijing and threats of violence against two radio talk show hosts by triad 
elements claiming to be acting with the imprimatur of Beijing, took place in 
the run-up to the bitterly-contested 2004 Legislative Council elections.19 
While the threats of violence have, thankfully, not been repeated, 
nonetheless their impact was significant: the two journalists, Albert Cheng 
and Wong Yuk-man, walked away from their radio talk show programs. 
Neither would return to the airwaves during the election cycle. If the goal 
was to keep the two men off the air during the campaign, then that goal was 
achieved.     
 
 While self-censorship is perhaps most difficult for the media – who 
have, to some extent, a responsibility to cover that which is controversial – it 
is by no means limited to that sector, as Harris’ experience indicates. 
Academics have seen publications killed over sensitivity concerns: in 2002, 
for example, senior American expert on Chinese law Jerome Cohen was 
informed by an editor of the Hong Kong-based China Law and Practice that 
his piece on Chinese criminal law had been scrubbed. As with Harris, 
Cohen’s piece had reached the late stages of the editorial process before 
being killed. In an email exchange with Prof. Cohen, the publication’s editor 
noted that China Law and Practice had to engage in certain “trade-off(s) 
between political realities … and the viability of our commercial 
enterprise.”20 While the publication’s lawyers later denied that substantive 
concerns played a role, nonetheless the facts spoke for themselves. The 
decision to torpedo the piece was not reversed.   
   
 A number of pan-democratic politicians and local activists have also 
made the strategic decision, perhaps wise given the potential repercussions, 
to stay away from Taiwan and Tibet. Even those who are outspoken on 
human rights and the rule of law in Hong Kong, take a pass on Taiwan and 
Tibet, essentially adhering to the “three no’s” caveat in their own work. As 
Mike Davis, a law professor at Chinese University of Hong Kong who has 
himself written on Tibet, put it, there is a sense that “we’re fighting for 
democracy in Hong Kong, we don’t need to take on the Tibet issue, or the 
Taiwan issue.”21 Speaking out on Taiwan or Tibet, the argument goes, 



 7 

would unduly burden either the speaker or the cause with the considerable 
political baggage that these issues carry.  
 
 The experience of those in the pan-democratic camp who have spoken 
out on Taiwan or Tibet has not been encouraging. In September 2003, 
longtime pro-democracy advocate and LegCo member Emily Lau had her 
Sha Tin office vandalized after she participated in a conference organized by 
a pro-Taiwan independence group in Taipei. In 2004, Lau’s office was hit 
again after her comments on Taiwan were reported in the local media.   
The overall situation in Hong Kong today remains serious, even if no 
dramatic changes are in the offing. Longtime Hong Kong-based journalist 
Ching Cheong of the Straits Times, who was imprisoned as a result of his 
reporting work on the mainland, expressed regret over the decline in 
freedom of expression since 1997. “I don’t think that press freedom in Hong 
Kong will collapse overnight,” Cheong said. “But there has been a gradual 
erosion. And that is disturbing.”22  
  

 Comparative solutions?  
 
 Most observers agree that the problem of self-censorship in Hong 
Kong is significant. The question is, what, if anything, can be done about it?  
 
 Because self-censorship happens by and large outside the realm of 
law, and often involves journalists or academics acting on their own rather 
than directly responding to a government order, there is often little that the 
law can do to address the problem of self-censorship. This lack of a clear 
legal answer to the question is reflected in the lack of international or 
comparative law norms that can be drawn upon when trying to fashion a 
response to self-censorship.  
 
 One of the few attempts to address indirect censorship – the umbrella 
term used to cover various forms of censorship that fall short of direct 
censorship of speech by a government actor – can be found in the 1969 
American Convention on Human Rights: 
 

(t)he right of expression may not be restricted by indirect 
methods or means, such as the abuse of government or private 
controls over newsprint, radio broadcasting frequencies, or 
equipment used in the dissemination of information, or by any 



 8 

other means tending to impede the communication and 
circulation of ideas and opinions.23 

 
 More recently, the African Commission on Human and People’s 
Rights has adopted similar language. According to the 2002 Declaration of 
Principles on Freedom of Expression in Africa, “states shall not use their 
power over the placement of public advertising as a means to interfere with 
media content,” and also have a positive obligation to “promote a general 
economic environment in which the media can flourish.” (25)  
 
 If information comes to light which implicates central government 
officials in the withholding of advertising dollars from Apple Daily or other 
media outlets, then such language, creatively stretched to cover indirect 
government influence over private funds, could become relevant.24 
However, it seems unlikely that such a scenario would come to pass.   
 
 Yet the use of advertising dollars to reward or punish is only part of 
the problem. Such dynamics do not cover the “hidden hand” of self-
censorship, of editors killing pieces for fear of tackling politically sensitive 
issues, as happened in the Paul Harris case. As a result, legal remedies 
would seem elusive.25  
 
 Yet even in the absence of any potential legal response, there are steps 
that can and should be taken. First, the Hong Kong Lawyer episode 
highlights the need for approaching national security legislation in Hong 
Kong with extreme care. Although the government’s efforts to pass new 
national security laws under Article 23 of the Basic Law failed miserably, 
that does not mean that the government might not move again on this issue 
when it finds the political climate more favorable for doing so. As journalist 
and commentator Lau Nai-keung recently noted, “Nowadays, no one in 
Hong Kong wants to mention national security legislation stipulated by 
Article 23 of the Basic Law. Sooner, rather than later, it will come, and 
probably in a more stringent form.”26 
 
 More stringent national security legislation would be a huge mistake. 
Hong Kong already has an array of strong legal tools to deal with legitimate 
security threats. Further movement in this area could well make a bad self-
censorship situation even worse.   
 



 9 

 Second, the Hong Kong government needs to stop barring from Hong 
Kong individuals whose only crime is the holding of views that Beijing 
views as an anathema. In early May 2008, Danish sculptor Jens Galschiot 
was kept out of Hong Kong over his planned artistic activities related to 
Tibet. Tiananmen Square activist Wang Dan has also been denied entry to 
Hong Kong. An uncountable number of other, less prominent individuals 
have suffered the same fate. But visits by such individuals can serve an 
important purpose: they can trigger discussions that otherwise wouldn’t be 
had. And they can serve as a useful shield for the media, which can cover 
their statements without being so easily accused of “advocating” instead of 
merely “reporting.”  
 
 Third, the government should zealously protect judicial independence 
against any encroachments by Beijing, however minimal, incidental, or even 
accidental they may seem. The judiciary is the primary line of defense 
against threats to free expression by the government, and government 
censorship and self-censorship go hand in hand. By most accounts, the Hong 
Kong judiciary has been active in protecting free expression over the past 
few years, and there is no evidence to suggest that this trend is at risk.27  
 
 Nonetheless, one sometimes questions whether Beijing fully 
understands the role and importance of the independent judiciary in Hong 
Kong. In a comment that raised more than a few eyebrows in the SAR, 
visiting Vice President Xi Jinping, widely believed to be in line for the top 
job when the Hu-Wen team steps down, made a plea for “mutual 
understanding and support among the executive authorities, the legislature, 
and the judiciary” in order to ensure continued stability and prosperity.28 
This statement was viewed by some as indicating an insufficient 
understanding of the position of the judiciary as separate from the 
government, and having less of a role in implementation of policy than in 
interpretation of law and protection of basic rights.  
 
 In a press statement made just days after Xi’s speech, the Hong Kong 
Bar Association highlighted the importance of judicial independence in light 
of Xi’s somewhat ill-phrased remarks. “The Bar does not attribute to Vice 
President Xi any intention to interfere with the independence of our 
judiciary,” it said. “However, the Bar believes it is important to recognize, 
reiterate, and affirm the importance of an independent judiciary.” The Bar’s 
statement was a welcome reminder that Beijing’s hands-off approach to the 
SAR judiciary in recent years cannot be taken for granted.  



 10 

 
 Some jurisdictions have experimented with various forms of self-
regulation, including autonomy pacts between editors and ownership. Such 
pacts usually publicly guarantee editors full editorial control, job security, 
and freedom from inappropriate outside influence. The most prominent 
example of such a pact in the US, the one signed by media baron Rupert 
Murdoch when he bought Dow Jones, which publishes the Wall Street 
Journal, is viewed as somewhat less than a full success.29 Nonetheless, such 
agreements could have a positive impact in Hong Kong, where newspaper 
owners’ business interests on the mainland too often have an impact on the 
day-to-day work of newsgathering and reporting.     
 
 Last but not least, continued efforts to document the costs of self-
censorship can have a positive impact. Such studies can be useful both in 
terms of reminding the community that they are paying a price in terms of 
public awareness, diversity of debate, and support for non-mainstream 
voices, and in terms of perhaps stiffening the spine of those editors, 
journalists, and academics hoping to ensure that a significant problem does 
not get any worse.  
 

 Conclusion: more good than harm?    
  
 While the decision of the editorial board to kill Harris’ article was a 
regrettable one, nonetheless it did have some unforeseen positive effects. 
The article was published online immediately after it was killed, and then 
reprinted in modified form by the Financial Times and the Far Eastern 
Economic Review, thus ensuring a much wider readership than would have 
been possible through Hong Kong Lawyer.  
 
 The fact that the article was published by these other outlets undercut 
Hong Kong Lawyer’s presumed fears of repercussions for running the piece. 
As CUHK academic Mike Davis put it, “this reflects badly on the Law 
Society, but it reflects well on Hong Kong that the article was published.”30  
 
 A number of journalists, editors, and private individuals also got in 
touch with Harris over email to express their own opinions over what had 
happened, many of them expressing support for his right to air his views. 
Interestingly, a former editor of Hong Kong Lawyer emailed Harris, 
pointing to numerous published stories on controversial subjects on his 
watch and stating that, a few years back, Harris’ piece would have run. 



 11 

 Straits Times journalist Ching Cheong dropped Harris a line, 
expressing his own view that the piece should not have been killed. In a later 
conversation, Cheong described the matter in the simplest of terms: “In an 
open society like Hong Kong, everyone should have the right to express 
their views.”31  
 
 Harris himself was philosophical over the incident. Pointing to the 
wider discussion that was sparked by the incident, he noted that, “ultimately, 
quite a lot of good may have come out of this.”32 Perhaps. But how many 
authors could only nurse unproven and ultimately unprovable suspicions 
over editorial misconduct, their efforts never to see the light of day?   
 
************************************************************* 
 

 Thomas E. Kellogg is Program Officer and Advisor to the President at 

the Open Society Institute in New York.  

  
                                                 
1 This episode was not Harris’ first brush with self-censorship: in April 2007, Hong Kong printer RR 
Donnelley Roman Financial refused to honor its contract to print Harris’ book, The Right to Demonstrate, 
which was being published by Rights Press. RR Donnelley backed away from the book, which covered the 
1989 Tiananmen Square protests in addition to other subjects, over concerns that its content was “too 
sensitive.” Another printer, Cre8, stepped into the breach, and the book was released in early May 2008. 
“Hong Kong printer drops book that discusses Tiananmen, author alleges self-censorship,” Associated 

Press, May 26, 2007.   
2 Paul Harris, “Hong Kong-style autonomy could solve the Tibet issue,” South China Morning Post, April 
1, 2008.  
3 Other observers have also called on Beijing to consider the Hong Kong model as a potential solution to 
the Tibet problem. Former British Foreign Secretary Malcom Rifkind, for example, has argued that “the 
best option is for a Tibetan province to be granted cultural freedom and a significant degree of political 
autonomy,” which, after all, “is no more than is currently enjoyed by Hong Kong and Macao.” Malcolm 
Rifkind, “A pragmatic solution,” International Herald Tribune, March 24, 2008. For a more pessimistic 
view of Hong Kong’s autonomy and its meaningfulness to the Tibet question, see Suzanne Pepper, “A 
Hong Kong-style solution for Tibet?,” Hong Kong Journal, July 2008.  
4 Paragraph 39.  
5 Author interview, July 3, 2008.  
6 For one of the best accounts of what actually happened on the ground in Tibet in mid-March, see Robert 
Barnett, “Thunder from Tibet,” New York Review of Books, May 29, 2008. For a very insightful recent 
review of what has happened in the aftermath of the riots, see “Tibet: the illusion of calm,” The Economist, 
July 12-18, 2008.   
7 Simon Montlake, “Cheers outweigh protest at Hong Kong’s Olympic torch relay,” Christian Science 

Monitor, May 2, 2008.  
8 The Hong Kong leg of the Olympic torch relay went off relatively smoothly, although the event was 
marred by police removal of pro-Tibet protestors from the scene of the relay. The police claimed that the 
protestors – who were surrounded by a much larger number of pro-Beijing demonstrators – were removed 
solely for their own safety, but the protestors themselves questioned that rationale. See “Rising 
Nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression,” Hong Kong Journalists 
Association Annual Report, July 2008, p. 7.  



 12 

                                                                                                                                                 
9 Apple Daily owner Jimmy Lai has estimated that his paper loses HK$200 million per year in advertising 
revenues over its critical stance toward Beijing. “Our reporters are not allowed to work in the mainland, we 
suffer a $200HK revenue loss a year in advertising because businesses do not want to be seen affiliating 
with us,” Lai said. “But we are never threatened or pressured. The media who have succumbed to self-
censorship do it to themselves.”  “Focus: H. K. press freedom under siege since handover,” Kyodo News, 
July 16, 2007.  
10 Author interview, July 16, 2008.  
11 Wall Street Journal Online, “Second Thoughts,” April 29, 2008.  
12 Author interview, July 3, 2008.  
13 Carol P. Lai, Media in Hong Kong: Press freedom and political change, 1967-2005, Routledge, 2007, p. 
119. According: to Lai:  

As 1997 drew closer, China aimed strong rhetoric at certain Hong Kong media organizations and 
their journalists who continued to be outspoken about China…. The flak directed at the Hong 
Kong media created psychological pressure on journalists and management alike. This 
psychological pressure caused writers to limit the legitimate scope of their reporting voluntarily 
and to set political boundaries.  

14 Lee, Lap Fung, et al., “Press Freedom and Politics of Objective Journalism in Post-Handover Hong 
Kong,” paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, May 27, 
2004.  
15 Carol P. Lai, Media in Hong Kong, p. 83.  
16 Francis Moriarty, “Press Freedom in Hong Kong: the trend is down,” Hong Kong Journal, Summer 
2007. Available online at: http://www.hkjournal.org/PDF/2007_summer/moriarty.pdf.  
17 Joyce Hor-Chung Lau, “The Narrowing Gap: How Hong Kong Media is inching towards the China 
model,” p. 35.  
18 Lai, Media in Hong Kong, p. 144. See also Joyce Hor-Chung Lau, “The Narrowing Gap: How Hong 
Kong Media is inching towards the China model,” p. 35. Some have cautioned against overstating the case 
on self-censorship in the Hong Kong media, pointing out that, on many subjects, including ones could be 
considered sensitive, Hong Kong’s electronic and print media has done an admirable job. Lai, p. 144.  
19 For more on the government’s patriotism campaign, see Human Rights Watch, “A Question of 
Patriotism: Human Rights and Democratization in Hong Kong,” Human Rights Watch briefing paper, 
September 9, 2004.  
20 “Self-Censorship Exposed,” Asian Wall Street Journal, 24 October 2002.  
21 Author interview, July 16, 2008.  
22 Author interview, August 4, 2008. More than a few observers have linked the decline in free expression 
in part to the perceived interests of the owners of Hong Kong’s various media outlets. According to 
longtime Hong Kong-based journalist Willy Lam, the impact is clear:  

While the media owners are in some instances Western-educated Hong Kong businessmen, they 
are anxious to curry favor with Beijing so as to expand their business interests, which range from 
trading to real estate, in the mainland’s market of 1.3 billion people. 

Willy Lam, review of Media in Hong Kong: Press Freedom and Political Change, 1967-2005, Far Eastern 

Economic Review, March 2008, pp. 68-70.  
23 American Convention on Human Rights, Article 13.3.  
24 In terms of public advertising dollars, there is at least one Asian precedent on this point: in 1981, the 
Indian High Court ruled that the government could not use public advertising dollars to reward or punish 
media outlets. In the case, Ushodaya Publications Pvt Ltd v. Government of Andhra Pradesh, AIR (1981) 
AP 109, the Court also held that the government could only use advertising funds to educate and inform the 
public about its activities. For more on the Ushodaya case, Open Society Justice Initiative, The Growing 

Threat of Soft Censorship: a paper on indirect restrictions of freedom of expression worldwide, December 
12, 2005, p. 6. Disclosure: the author works for the Open Society Institute, but was not involved in the 
production of the “Growing Threat” report, which was published before he joined the organization. For a 
comprehensive account of soft censorship as practiced in Latin America, see Open Society Justice 
Initiative, The Price of Silence: the growing threat of soft censorship in Latin America, forthcoming.  
25 In the absence of well-developed legal norms to address the problem, some have called for the 
development of “creative remedies”:  



 13 

                                                                                                                                                 
Non-traditional abuses require non-traditional remedies. Both international law and most domestic 
legal systems are less than well-equipped to deal with the various aspects of indirect censorship. 
For example, while most countries sanction abuse of power generally, these prohibitions do not 
necessarily cover the various forms of financial or indirect interference with free expression. 
Similarly, new legal principles and strategies may need to be developed to address the evidentiary 
and other problems associated with proving that government officials acted with censorial intent.  

Open Society Justice Initiative, The Growing Threat of Soft Censorship: a paper on indirect restrictions of 

freedom of expression worldwide, December 12, 2005, pp. 7-8.   
26 HKJA annual report.  
27 Thomas E. Kellogg, “‘Excessive Deference’ or Strategic Retreat? Basic Law Article 158 and 
Constitutional Development in Hong Kong,” Hong Kong Journal, Spring 2008. Available online at: 
http://www.hkjournal.org/archive/2008_spring/5.htm.   
28 Chris Yeung, “A gentle reminder on separation of powers,” South China Morning Post, July 21, 2008. 
See also Frank Ching, “Remember: it’s one country, two systems,” South China Morning Post, July 22, 
2008.  On Xi’s place in the political hierarchy, see “Chinese party unveils new leaders,” BBC News, 
October 22, 2007.  
29 Richard Perez-Pena, “Wall St. Journal Editor Expected to Resign,” New York Times, April 22, 2008.  
30 Author interview, July 16, 2008.  
31 Author interview, August 4, 2008.  
32 Author interview, July 3, 2008.  


