
PRESS FREEDOM IN HONG KONG: THE TREND IS DOWN 
 
By Francis Moriarty 
 
In the first decade since China’s resumption of rule, major changes have occurred in 
nearly every sphere of life that could not have been foreseen by the architects of Hong 
Kong’s transition from a British Colony to a Special Administrative Region (SAR) of 
China. 
 
Some changes had begun before the end of colonial governance, but others arrived with 
sudden and dramatic force. When on the very first day of Chinese sovereignty a parade 
float sponsored by the Better Hong Kong Foundation ran out of control and struck a 
British tourist, killing her, reporters—reflecting a society in which luck and fate are 
considered as palpable as water and stone—frantically rang well-known geomancers and 
astrologists to seek their verdict: Did this augur badly for Hong Kong? 
 
Those who believe in omens might well consider their faith confirmed by subsequent 
events. 
 
Within weeks of the new SAR¹s birth at the midnight ceremony on 1 July 1997, the Thai 
currency plummeted, triggering an Asia-wide economic collapse. So began a string of 
crises that have tested Hong Kong’s mettle in unimagined ways, sparing no segment of 
society and severely stressing Hong Kong’s capacity to cope. 
 
The news media have been deeply affected by these stories, and at times have been the 
story. The latter, at least, comes as no surprise for the question of whether freedom of 
press would survive under Beijing’s dominion was a major question prior to 1997, even 
though China had promised that freedoms would continue. Hong Kong’s population 
includes many mainland refugees who knew firsthand what promises can be worth, and 
with memories of the 1989 Tiananmen Square massacre still fresh, they wondered if the 
rulers of the People’s Republic could this time be believed. As the 10th anniversary of the 
handover approaches, it’s a convenient time to take stock. 
 
The list of problems faced by the Hong Kong news media includes globalization, 
growing interdependence with the mainland, financial difficulties, ownership changes, 
stiff competition, staff retention, government pressure, declining public confidence, self-
censorship and an inextricable entwining of journalism with the issues of governance. 
Then, of course, there is Beijing and its local supporters. Hong Kong’s news media exist 
in a complicated context, and it must be stressed that Hong Kong itself remains very 
much a work in progress. 
 
Yardsticks 
 
In any discussion regarding the flux of freedoms over time, it is helpful to have 
benchmarks. Understanding their importance, the last British governor of Hong Kong, 
Chris Patten, sought to lay out benchmarks for assessing whether the territory was 



advancing toward the promises -- including press freedom – contained in the Sino-British 
Joint Declaration that determined Hong Kong¹s transfer of sovereignty, and then 
incorporated into the Basic Law, China’s legal instrument that serves as the SAR’s 
constitutional basis. These pledge that Hong Kong people are to administer the territory 
with a high degree of autonomy, and with existing economic, legal and administrative 
systems to remain unchanged for 50 years. China took on the obligations of international 
civil, political and human rights agreements extended to Hong Kong, including 
protections for press freedom. In addition, the Hong Kong Bill of Rights Ordinance (1991) 
was retained. 
 
Benchmarking freedoms, like quantifying emotions or aesthetics, is elusive. But as 
arbitrary as some freedom indices might be, they are useful for trending and Hong 
Kong’s trend is down. 
 
A world-wide survey released last October by Reporters Without Borders ranked Hong 
Kong at its lowest point since the Paris-based group began its surveys in 2002. Then 
Hong Kong ranked tops in Asia and 18th in the world. By 2005, it had slipped to 39th, 
and in 2006 plummeted to 58th, alongside Fiji, Poland and Romania. 
  
But how much of the freedom available is actually being exercised? Put another way, are 
Hong Kong news media testing the boundaries of liberty? Or merely working safely 
within what they imagine the invisible frontiers to be? If journalists are playing safe, that 
suggests self-censorship, and a poll among journalists suggests just that. The Hong Kong 
Journalists Association’s most recent survey shows that 60% of journalists believe that at 
least some of their colleagues are censoring themselves—a pretty safe bet, it would seem, 
as 40% admitted practicing it themselves. 
 
Polls in 1990 and 1996 by the Chinese University of Kong Kong showed about 25% of 
journalists surveyed admitted feeling apprehensive about criticizing China, with more 
than half suspecting their colleagues of self-censoring. The Journalist Association’s poll 
was of frontline media workers. One wonders what the results might show if management 
and owners were included. 
 
 
Change 
 
Whenever discussion turns to life in Hong Kong since the switch of flags, the first 
question is nearly always “Have things changed very much?”, meaning “Is China keeping 
its hands off?” This arises in part from the Basic Law’s promise that nothing substantial 
is supposed to change, as well as from the suspicion that Beijing could not refrain from 
meddling. If you’re a reporter, the first question asked is usually: “Can you still do your 
job?” 
 
The answers, respectively, are “yes”, “no” and “well, it depends.” 
 



There is no press freedom without free expression. If people won’t talk or provide 
information, especially that which belongs in the public domain in other advanced 
societies, it’s hard to be an effective reporter. Information must be obtained to be 
published. Hong Kong has no legislated right to access information beyond some 
personal data, and no law covering public archives. 
 
Of course, if journalists get information but choose not to report it, the 
public is denied its right to know -- and that’s why self-censorship is perhaps the most 
corrosive development affecting Hong Kong¹s media. Self-censorship is hard to prove 
because it can be so subtle, but every journalist in Hong Kong knows it is real. The 
evidence may be circumstantial, but as the philosopher Henry David Thoreau once said: 
“Some circumstantial evidence is very strong, as when you find a trout in the milk.” 
 
Reference points 
 
One helpful benchmark is Article 19 of the Universal Declaration of Human 
Rights, which reads: 
 
Everyone has the right to freedom of opinion and expression; the right includes freedom 
to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and 
ideas through any media regardless of frontiers. 
 
This right, in nearly identical language is incorporated into, among other places, the 
European Convention on Human Rights and the United Kingdom Human Rights Act.  
 
Freedom of opinion and expression is also guaranteed in Article 16 of the Hong Kong 
Bill of Rights Ordinance: 
 
 1. Everyone shall have the right to hold opinions without interference. 
 
 2. Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall 
    include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all 
    kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in 
    the form of art, or through any other media of his choice. 
 
The seeking and imparting of information often receive less popular attention, in part 
because there is a natural tendency for readers, viewers or listeners to focus on receiving 
information -- what they’re getting or not getting -- and in part because it’s the journalist, 
academic or researcher who traditionally is the first to run into the problem of seeking 
information and imparting it. 
 
This is a changing picture, and it has changed dramatically over the last decade.  
 
Increasingly, everyone is in the business of seeking, imparting and receiving information, 
be it through emails, blogs, Web sites, audio files, MP3, iPods, chat forums, text 
messaging, satellite communications or something as increasingly old-fashioned as a fax. 



Even some non-democratic governments are recognizing the importance of transparency 
and accountability for political legitimacy, which sooner or later means greater 
information-sharing. 
 
Hong Kong is near the forefront of media convergence and citizen sophistication. But 
technological innovation creates popular expectations, which in turn puts strains on 
colonial-era governance systems already resistant to reform. Adaptation is also being 
artificially constrained by constitutional strictures that Beijing has put in place. 
 
The legal right to receive and impart information across frontiers also raises significant 
questions in Hong Kong, given the enormous disparity in information availability 
between it and the mainland. 
 
For example, the SAR promotes the use of the .hk URL, for example, the Hong Kong 
Government’s Web site is www.info.gov.hk. But what is not widely known is that 
addresses ending in .hk are uniformly inaccessible from the mainland. A great deal of 
information freely available in Hong Kong is either highly restricted or banned on the 
other side of the barbed-wire fences and the electronic Great Firewall that separate the 
SAR from the mainland. A recent example of the divide in action was an interview with 
Hong Kong’s Chief Executive, Donald Tsang, on CNN’s Talk Asia program. When talk 
turned to how Hong Kong might develop democratically, mainland viewers saw only 
especially inserted commercials. When the show resumed, Tsang was speaking about his 
relationship with mainland leaders. 
 
Identity & Integration 
 
Hong Kong reunification is far short of complete. A deep cleavage runs through its 
society, politics and media, with advocates of faster integration on one side, and slower 
integration  or as little integration as possible  on the other. This helps explain why 
Beijing officials often refer derogatorily to those who want Hong Kong’s 
“independence,” even though absolutely no one in Hong Kong speaks of independence 
from China. What these officials apparently object to is a spirit that is independent, a 
mentality that is not subordinate, an attitude that is insufficiently grateful. 
 
On one illustrative occasion, a pro-Beijing member of Hong Kong’s legislature asked 
during a committee meeting whether mainland officials had been thanked for a particular 
assistance to Hong Kong. Informed that gratitude had indeed been expressed, he replied, 
“Yes, I know  but have we thanked them enough?” 
 
There never was some golden era when Hong Kong media operated free of government 
influence or commercial pressures. The colonial administration kept a tight grip, but it 
was loosened both naturally and by design as British influence waned and China’s sway 
increased. For a time prior to 1989, China also opened up and Hong Kong reporters 
worked there quite freely. The pre-handover years also were a period of economic boom 
that saw the launch of new newspapers in both English and Chinese, as well as new radio 
stations and the advent of cable television and satellite technology. Hong Kong’s news 



media were not entirely free but they were certainly among the least encumbered in Asia. 
This multitude of emerging media did not, however, produce more diverse opinion. Even 
before the handover, the opinion spectrum had begun to shrink. 
 
One only has to recall the savage chopper attacks on publisher Leung Tin-wai and radio 
host Albert Cheng, slashed within centimeters of his life, to recall the tension on both 
sides of the handover date. Neither case has been solved. Leung was about to release a 
new publication, Surprise Weekly, in May 1996 when two men with knives entered his 
office and began stabbing him. An 18-hour operation was needed to reattach his left 
forearm. The publication never appeared. Cheng, who has since become a legislator, had 
known that being controversial and criticizing the powers-that-be carried risks. Even 
before being attacked in his radio station¹s parking lot in August 1998 by two men with 
butcher knives, he had predicted the vulnerability of those who try to shape public 
opinion. 
 
In 2004, Cheng received death threats that forced him to leave his radio show, Teacup in 
a Storm. Two other radio hosts, Raymond Wong Yuk-man and Alan Lee Peng-fei, also 
stepped down amid threats. Lee is a former Executive and Legislative Councilor, and also 
a member of China¹s National People’s Congress.  
 
Spectrum 
 
In The Other Hong Kong Report of 1997, there is a picture of the Ta Kung Pao building 
and next to it is the building where the Ta Kung Pao’s evening paper used to be. The 
image captures two important aspects of the media scene. The first is the role of 
subvented newspapers. The second is the closure of newspapers. Among the publications 
considered subvented by China are Ta Kung Pao, Wen Wei Po and the Hong Kong 
Commercial Daily. Subvention takes different forms, such as being allowed to circulate 
on the mainland. The Hong Kong government can also assist papers by deciding which 
ones are allowed to carry legal notices, a reliable income stream. 
 
For years, Taipei and Beijing had rival mouthpieces in Hong Kong. But in the run-up to 
the handover, even as the mainland was preparing to launch a Hong Kong edition of the 
English-language China Daily, Taiwan’s ruling Kuomintang (KMT) pulled the plug on 
its two money-losing newspapers, the Hong Kong Times and Hong Kong United Daily. 
When it did, the benchmarks of Left and Right -- Communists vs. Nationalists -- that had 
defined the spectrum since 1949 was gone. 
 
This not only reduced competing voices on a crucial subject, it suddenly left publications 
whose editorial stance had been mildly pro-Taiwan at one extreme of the spectrum. 
Publishers reflexively retreated to a new center that had shifted overnight toward China. 
(Some papers, like Sing Tao, had been distancing themselves from Taiwan even earlier.) 
Given the extreme importance Beijing places on the ultimate absorption of Taiwan into 
the mainland, publishers have become skittish on Taiwan-related stories that might be 
“sensitive,” i.e., to which Beijing might react. 
 



Changes in ownership over the intervening years have also tilted editorial positions 
toward the mainland. 
 
In politics, the Democratic Party supports Taiwan’s unification with the mainland and 
accordingly has had closer ties with the KMT than with the independence-minded 
Democratic Progressive Party, with which it might have been expected to share 
ideological sympathy. Pro-democracy Legislator Emily Lau, on the other hand, has been 
the target of repeated verbal attacks, as well as vandalism of her office, for having said 
that, while she favors unification, she also supports the will of the Taiwan people. 
 
Putting pressure on Taiwan via the media, a Chinese official in Hong Kong once warned 
firms not to put advertising money into papers friendly to Taiwan. The Hong Kong 
government also rejected the last request by KMT leader Ma Ying-jeoh for a visa, 
although he had visited previously. Ma was born in Hong Kong. 
 
Taiwan is a topic where Hong Kong news organizations, with rare exceptions, take 
special care. Reporters sent there are cautious when they write any story that might draw 
a negative reaction from Beijing, which means second-guessing themselves. If 
reprimanded for a judgment error, they will be told: “You should have known.” 
 
Taiwan, Tibet and the issues of patriotism and separatism arose during the row over 
Article 23, a section of the Basic Law section mandating enactment of laws 
against secession, sedition, treason, links with overseas political organizations, and the 
theft of state secrets. The Hong Kong government’s omnibus Article 23 Bill frightened 
the community and was opposed by journalists as a serious threat to press freedom. The 
row followed on the SARS crisis, the mishandling of which led eventually to the 
resignation of the health minister. Some half-million protesters marched through the 
streets carrying effigies of senior officials. 
 
The Article 23 Bill was ultimately withdrawn, the official responsible for shepherding the 
legislation resigned and the unpopular Chief Executive, Tung Chee-hwa, ultimately 
stepped down, citing health reasons. But the Basic Law still mandates those laws and 
Tung’s successor, Donald Tsang, has said he would deal with the matter during his 
expected next term. 
 
Local emphasis 
 
The breakdown of the traditional Cross Straits divide in the press, and the diminishment 
of Sino-British wrangling, gave more room for Hong Kong stories and helped feed a 
growing sense of Hong Kong-ness. 
 
Another pre-existing trend that has accelerated is the dumbing-down and increasingly 
crass sensationalizing of stories, particularly by the mass-circulation broadsheets, 
irrespective of political leanings. Crime, gore, sex, scandal, gossip  is a popular and 
profitable mix, and aside from the occasional libel writ it’s generally safe. 
 



Coverage of the legislature, for example, is as likely to focus on lawmakers’ fashion 
sense, or what kind of cookies they’ve sent to the pressroom, as on policy debates. Little 
wonder that opinion polls show media credibility in steady decline. Today, there are 
fewer “quality” newspapers and magazines of general interest; faced with intense 
competition and rising costs, more will disappear. They are under pressure from free-
distribution papers, the rise in Internet usage, competing technologies and increasing 
entertainment options, including broadband and cable. 
 
There is also the growing sentiment that China is where smart money should be.  
 
The financial factor cannot be overstated: major media owners in Hong Kong are 
primarily individuals who’ve made their money in real estate, hotels or clothing. Their 
commitment is usually to personal enrichment and shareholder equity. They like the 
influence and power that being a media owner bestows, but with few exceptions these are 
not individuals with a sense of public responsibility. They want to protect their China 
investments and develop more. These individuals are unlikely to criticize one another, 
nor criticize policies  local or national from which they benefit. 
 
Another source of pressure is advertising. The phenomenon is hardly unique to Hong 
Kong, but few if any communities and governments anywhere are as reliant upon the real 
estate and construction industries. The major developers also have related interests such 
as shopping centers, telecommunications, convenience stores, supermarkets and so on. If 
one of them decides turns against a particular paper, he can do to it enormous damage by 
withholding ads. Or he can exert just as much influence by placing them in favored 
publications. If developers act in concert, as in a boycott, it can be a publication’s death 
knell. Apple Daily, the flagship of controversial publisher Jimmy Lai, is widely believed 
to have been the target of such blacklisting. 
 
Identity 
 
While there is a keener sense of a Hong Kong people, reflected in story choices, there is 
at the same time a reorientation back toward China and things Chinese. These two 
movements can clash. The imposition by the government of upbeat video spots 
accompanied by the national anthem immediately before the evening news on 
commercial stations is one of many overt efforts to develop a nationalistic environment; 
another was the first Chief Executive, Tung Chee-hwa, himself. 
 
Tung constantly strove to emphasize a Chinese identity with strong mainland 
characteristics. For a variety of reasons, his efforts increasingly distanced him from many 
of the people he governed, who often were keen to display a self-confident Hong Kong 
identity -- shaped by television, films and radio -- that had been building for more than 30 
years. They were in no hurry to demonstrate Chinese-ness, but were highly impatient to 
be themselves, to be masters of their own affairs and to have their own tongue (Cantonese) 
be the language of aspiration. These sentiments are particularly strong among the young 
and the better-educated. 
 



The cultural assertion coincided with a prolonged post-97 economic downturn. 
Compelled to economize, many bilingual Hong Kong readers cancelled subscriptions to 
English-language papers and turned to the Chinese press. These papers had a lower cover 
price, driven further down by price wars that pushed some out of business. Readers often 
found that they got the news they wanted in the way they liked. For many Chinese 
readers, English-language papers ceased to be a necessity. 
 
(The English-language press has survived, and in some cases shown growth, thanks to a 
growing international community, an influx of overseas Chinese, returning Hong Kong 
emigrants and a re-invigorated economy. Overall, these papers tend to focus on business 
and financial news, with the chief exception of the South China Morning Post.) 
 
While the English papers were losing readers to the Chinese papers, the new 
government’s press policy was revealing itself; stories began to be selectively leaked to 
different publications than before, and the SCMP (English) and Ming Pao (Chinese) 
could no longer expect the pipeline from Government House to flow as freely. Pro-China 
papers and those whose editorial lines were critical of pro-democracy politicians seem to 
have been the main beneficiaries. The government also reviewed its policy on legal ads 
and redefined papers of “general circulation,” opening the spigot to others. It has also 
been making greater use of the Internet. 
 
The development of the Hong Kong identity was aided by a colonial government 
that did not want people identifying strongly with China, and thus encouraged a focus on 
local cultural issues. In addition, many Hong Kong people were refugees relieved to be 
insulated from the turmoil and hardship of the mainland, and were happy to be left alone 
to work and prosper. They view Hong Kong¹s subsequent success as the direct result of 
their labor, ingenuity and self-sufficiency, breeding a strong and sometimes lofty self-
image reinforced by the media. It was also strengthened in the colony’s last years by 
Chris Patten, who lost no opportunity to give credit to efforts of the Hong Kong people 
when provided the British legacy -- rule of law, a relatively corruption-free environment 
and a decently administered civil service. 
 
RTHK 
 
Probably no effort to promote this local identity has ever rivaled Under The Lion Rock, 
produced by the government broadcaster, Radio Television Hong Kong (RTHK). That 
TV drama focused on the community’s shared tribulations and collective strength during 
hard times. It is legend, and so integral to collective memory that its theme song 
sometimes still brings tears. 
 
Once a government mouthpiece, RTHK has developed an identity of its own as a 
government-funded broadcaster producing high-quality current affairs and entertainment 
programs, along with news that is fair, credible and independent from -- and often critical 
of -- the government. It has several radio channels, but no TV station, and its productions 
for television are carried on local terrestrial channels and distributed to Chinese-speaking 
communities elsewhere. RTHK’s top officers are all civil servants. 



 
Since the handover, RTHK has been under increasing pressure and even attack, primarily 
from supporters of Beijing who feel that the problems that undid Tung Chee-hwa 
stemmed from his administration’s inability to sell its policies to the public. They 
continue to feel that the government needs a mouthpiece, and it should be RTHK. 
 
The pressures have taken many forms, some of them direct, some not. The popular and 
long-serving Director of Broadcasting, Cheung Man-yee, was transferred to a post in 
Japan. The budget has been cut. The powerful Independent Commission Against 
Corruption (ICAC) has prosecuted several employees for financial offences sometimes 
dating back several years. While these cases have tended to be for small amounts  and on 
at least one occasion no personal gain was shown, the broadcaster has been damaged by a 
public perception that it has mismanaged the taxpayer’s money. A government 
accountant has been placed in the station to audit its work, and the current Director of 
Broadcasting, Chu Pui-hing, was obliged to appear before legislators to explain. 
 
Chief Executive Tsang criticized the station for carrying horse racing, something it had 
done for nearly 30 years to popular acclaim, on the grounds this belonged in the private 
sector. This politicized a consideration of racing programs already underway within 
RTHK and, when the show was dropped, created a popular perception that he had 
prevailed over the station’s management. When a high-level RTHK officer retired, Tsang 
also decided to break the tradition of in-house succession and appointed an outside 
administrator to the post. This has heightened concern about what the government will do 
when the current director retires next year. 
 
Tsang has also appointed a review commission to look into the future of RTHK and 
whether it might be spun off from the government and corporatized. While RTHK has 
long favored this, much depends on what model is chosen and how the government will 
exercise oversight. The commission has some individuals with journalism backgrounds 
but none has public broadcasting experience; it has issued an interim report and final 
recommendations are awaited. 
 
What happens to RTHK matters because in terms of press freedom it is in many ways the 
proverbial canary in a mine shaft. Overall morale within the station is not good and there 
have been allegations of possible self-censorship within the Chinese-language service. 
 
Ching Cheong  
 
The threats to Hong Kong’s press freedom from within and without discussed here are 
but a partial account; many others could be added. But no list is complete without 
including the case of Ching Cheong, a Hong Kong journalist working as China 
correspondent for the Straits Times of Singapore, who is now jailed in China on charges 
of spying for money on behalf of Taiwan. 
 
Ching was once a journalist for Wen Wei Po; by every account he has been a patriot 



since his student days. His nationalistic bona fides are such that a leading pro-China 
political figure who has known him for years told this writer that “even if Ching 
confessed, I would never believe it.” 
 
Despite support from every quarter, Ching was held without trial for 16 months, in 
violation of the mainland’s own procedures, before being sentenced to a five-year prison 
term during a closed-door proceeding in August 2006. He now sits in reportedly 
declining health in a Guangdong prison not far from Hong Kong -- a concession 
apparently gained by the SAR government on behalf of his family. 
 
Ching is a cause celebre within Hong Kong and his case has been taken up by journalists’ 
groups world-wide. What his real offence was no one can say, but it appears that his 
efforts to obtain drafts of memoirs by the late party leader Zhao Ziyang, who was held in 
house arrest from 1989 until his recent death, played a role. The espionage charges are 
widely disbelieved, and his poor treatment despite his strong pro-China background has 
had a chilling effect on every reporter who works on the mainland. 
 
If Ching Cheong can end up in a mainland prison, no Hong Kong reporter is safe. 
 
Francis Moriarty, a longtime resident of Hong Kong, is a senior political reporter for 
RTHK. He chairs the Press Freedom Committee of the Foreign Correspondents Club of 
Hong Kong, and is a founding organizer of the annual Human Rights Press Awards, 
jointly sponsored by the FCC, the Hong Kong Journalists Association and Amnesty 
International (Hong Kong).   
 
 


